صعود گروه کوهنوری معاونت شهرسازی ومعماری منطقه 4 به کوهستان الوند
فرا روی شهر همدان، کوهستان منفردی از شاخه‌های خاوری زاگرس مرکزی با عرصه‌ای به وسعت ۱۳۷۵ کیلومتر مربع، بزرگ‌ترین پدیده گرانیت زائی از دوران چهارم زمین‌شناسی بر اثر نفوذ توده‌های آذرین در نهشته‌های بازمانده از دوران پیشین بوجود آمده‌ است.
1397/7/10

این رشته‌کوه در شمال غرب به کوه خدابنده‌لو سنندج و کوه چهل‌چشمه کردستان و از جنوب شرق به بلندی‌های راسوند و کوه وفس اراک متصل است. یال آن، حد طبیعی بین شهر همدان و تویسرکان واقع شده. جهت این کوهستان از شمال غربی به جنوب شرقی کشیده شده‌ است و استان همدان را به دو نیمه شمالی و جنوبی تقسیم می‌کند. این کوهستان، دره‌های ژرف و سرسبز، چشمه‌سارها، چمن‌زارها و قله‌های متعددی دارد. کوهستان الوند یکصد و یازدهمین اثر طبیعی است که توسط سازمان میراث فرهنگی در ۲۰ بهمن ۱۳۸۹ در فهرست میراث طبیعی ایران قرار گرفت. این کوه همچنین از مناطق حفاظت شده محیط زیست می‌باشد.
رشته کوه مستقل و کوتاه الوند دارای چندین قله هست که در جنوب این شهرستان واقع است.اسامی آن ها به ترتیب از شرق به غرب عبارتند از ؛ کلاه قاضی – یخچال – کمرلرزان – الوند – کلاغ لان – دائم برف و قزل ارسلان که در این بین قله یخچال به ارتفاع ۳۵۸۰ متر بلندترین قله استان قلمداد می شود. ناگفته نماند به جز جنوب ، دورتادور این شهر را تقریباً کوهستان پوشانده است.
گنج نامه:
سنگ‌ نوشته‌های گنج‌نامه نوشتارهایی از دوران داریوش و خشایارشای هخامنشی است که بر دل یکی از صخره‌های الوند در فاصله ۵ کیلومتری غرب همدان و در انتهای درهٔ عباس‌آباد حکاکی شده‌ است. کتیبه‌ها هر کدام در سه ستون ۲۰ سطری به زبان‌های پارسی باستان، عیلامی و بابلی نو نوشته شده‌اند. متن پارسی باستان در سمت چپ هر دو لوح جای گرفته‌است و پهنایی معادل ۱۱۵ سانتی‌متر دارد. متن عیلامی در وسط هر دو کتیبه نوشته شده و متن بابلی نو در ستون سوم قراردارد.
برنامه گروه کوهنوردی معاونت معماری وشهر سازی شهرداری منطقه 4 صعود به قله الوند و کلاغ لانه بود که به شرح زیر اجرا شد ؛
ساعت 4.30 صبح روز پنج شنبه 1397/7/5 با تیم 8 نفره گروه کوهنوردی از تهران راهی همدان شدیم . پس از رسیدن و آماده شدن ، رأس ساعت 10.35 صعود را از گنج نامه همدان شروع کردیم.ساعت 12 به دشت میشان رسیدم وبه سوی قله به را افتادیم
از گنج نامه تا دشت میشان1.30 الی 2 ساعت به طول می انجامد که از گنج نامه سمت راست پارکینگ تا دشت میشان تله کابین وجود دارد جهت دسترسی عمومی وکوهنوردان با رسیدن به تخت نادر که محل دو راهی صعود قله های کلاغ لانه و الوند است ، به سمت راست (شرقی) و به طرف صعود به قله کلاغ لانه حرکت کردیم.
ساعت 13 به قله کلاغ لانه رسیدم برای دسترسی به قله کلاغ لانه مسیری وجود دارد که با دست به سنگ می بایست عبور کرد ونیاز به دانش فنی وصخره نوردی دارد.بعداز گرفتن عکس یادگاری روی قله ساعت 14 به سمت پناگاه به را افتادیم ومسیر صعود به قله الوند را درپیش گرفتیم بعد طی کردن مسیر پاکوب ساعت 15.30 به قله الوند رسیدم حدود 1 ساعت روی قله بودیم بعد از گرفتن عکس یادگاری به سمت تخت نادر حرکت کردیم17.30 کنار چشمه تخت نادر کمی استراحت کردیم واز آب گورای چشمه نوشیدیم وبه سمت دشت میشان به را افتادیم جهت رفاه حال دوستان جدیدی که تازه به جمع ما پیوسته اند وهمچنین با توجه به اینکه هوا رو به تاریکی می رفت از دشت میشان تا گنج نامه را با تله کابین طی کردیم ودر نهایت برنامه در ساعت19 به پایان رسید وبه سوی مقصد به راه افتادیم.
اعضای شرکت کننده در برنامه :
آقایان: ولی کاویانی فر(سرپرست) –ناصر رجب پور - اسماعیل لاهرودی – اژدر فتحی- محمد رضا کیومرثی–رضا شریفی print